سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دست دادنی که باعث بیماری می شود، از دستدادنِ دوستان است . [امام علی علیه السلام]

تازههای علمی

 
 
بخش دوم 2(پنج شنبه 87 خرداد 2 ساعت 2:9 عصر )

نام عفونت:ایدز

دوره مخفی بودن(نهفتگی):6 الی 8 هفته

علایم در مردان:در ابتدا ممکن است علامتی نداشته باشد اما در برخی موارد ممکن است با حالت شبیه به آنفلوآنزا که گاهی همراه با تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی است ایجاد شود.چه شخص علامت داشته باشد و چه نداشته باشد، عفونت منتقل می شود

.تشخیص و درمان:تشخیص آن با آزمایش خون انجام می شود.در حال حاضر روشی برای درمان آن وجود ندارد ولی روشهایی برای کند کردن پیشرفت بیماری وجود دارد.

 

نام عفونت:التهاب غیر سوزاکی مجرای خروج ادرار

دوره مخفی بودن(نهفتگی):1 الی 6 هفته

علایم در مردان:احساس درد یا سوزش هنگام ادرار بویژه صبح ها.ممکن است ترشحاتی نیز خارج شود

.تشخیص و درمان:پزشک از ترشحات مجرای خروج ادرار نمونه برداری می کند.درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود.

 

نام عفونت:شپش عانه

دوره مخفی بودن(نهفتگی):صفر الی 17 روز

علایم در مردان:معمولا خارش شدید در ناحیه عانه وجود دارد بویژه شبها.شپشها بین 1 الی 2 میلیمتر طول دارند

.تشخیص و درمان:درمان با محلولهای از بین برنده شپشها صورت می گیرد.

نام عفونت:سیفلیس

دوره مخفی بودن(نهفتگی):1 الی 12 هفته

علایم در مردان:در ابتدا زخمی بدون درد و بسیار مسری بر روی ناحیه تناسلی (معمولا روی آلت یا داخل راست روده)ایجاد می شود.

تشخیص و درمان:تشخیص با آزمایش خون و نمونه برداری از زخمها انجام می شود.درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود.

*****************************************************

مقاربت دردناک در مردان :

علل مختلف و احتمالی دردناک بودن مقاربت ،‌ می تواند به ایجاد مشکلات نعوظ و انزال هم منتهی شود . علل مختلفی برای دردناک بودن مقاربت در مردان وجود دارد از جمله بیماریهای سطح آلت ، تنگی پوست سر آلت ،‌عفونت ها و عدم  لغزنده گی کافی.

 

 

مشکلات باروری در مردان :

از هر10 ‌زوجی که خواهان فرزند هستند، یکی دچار مشکل باروری است. در بسیاری از موارد، علتی برای این امر یافت نمی‌شود. ناتوانی در باردارشدن ممکن است به خاطر مشکل یک طرف یا گاهی هر دوی آنها باشد. این نمودار فقط به آن دسته از مشکلاتی می پردازد که مردان را گرفتار می‌کنند. دو علت عمده ناباروری در مردان عبارت است از:1- عدم تولید کافی اسپرم.

2- بسته بودن لوله‌های خروج منی(مجاری منتقل‌کننده اسپرم به آلت در طی انزال) .

 

چگونه احتمال بارداری را زیاد کنید؟

در صورت تمایل به بچه‌دار  شدن، باید شما و همسرتان به پزشک مراجعه کنید تا درباره برنامه‌ریزی برای یک بارداری سالم با وی گفتگو کنید. چند اقدام کمک‌کننده ساده و واضح نیز وجود دارد که می‌توان از آنها برای به حداکثر رساندن احتمال بارداری کمک گرفت. رژیم غذایی سالم، غذاهای تازه و پر از ویتامین،‌ استراحت کافی و عدم مصرف الکل، همگی در افزایش احتمال باردارشدن کمک‌کننده هستند. مقاربت منظم ( به طور مطلوب حداقل سه بار در هفته) نیز مفید واقع می‌شود. در صورتی که مقاربت به دفعات کمتری انجام شود، ممکن است روزهای باروری زن رد شود و فرصت تا چرخه بعدی از دست برود. روزهای باروری زن معمولاً حول‌وحوش وسط چرخه قاعدگی است. در صورتی که مقاربت در این دوران انجام شود، احتمال باردارشدن بیشتر از بقیه اوقات است. بعد از مقاربت، زن باید10 ‌تا 15 ‌دقیقه دراز بکشد. این کار اجازه می‌دهد تا حداکثر تعداد اسپرم وارد رحم شوند. علاوه بر آن، مرد باید از پوشیدن شلوار یا لباس زیر تنگ بپرهیزد، چون لباس‌های این چنین، باعث افزایش دمای کیسه بیضه می‌شوند و تولید اسپرم را کم می‌کنند.

 

آزمایش منی :

هرگاه زوجی دارای مشکل باروری باشند، آزمایش منی معمولاً از اولین آزمایش‌هایی است که انجام می‌شود. از مرد خواسته می‌شود که به داخل ظرف تمیزی انزال کند (منی جمع شده از کاندوم مناسب آزمایش نیست). سپس باید نمونه را در دمایی معادل دمای بدن نگه داشت و ظرف2 ‌ساعت بررسی کرد. حجم منی اندازه گیری می‌شود و سپس نمونه‌ای از آن زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا مشکل و میزان فعالیت اسپرم‌ها مشخص شود و تعداد آنها شمارش شود. هر میلی‌لیتر از مایع منی، حاوی حدوداً 50 میلیون اسپرم است که اکثر آنها سالم هستند. بنا به تعریف، هر گاه شمارش اسپرم کمتر از20 ‌میلیون باشد، تعداد آن کم محسوب می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه مورد غیرطبیعی، آزمایش مجدداً‌ تکرار می‌شود.



 
بخش دوم 1(پنج شنبه 87 خرداد 2 ساعت 2:7 عصر )

بخش دوم

 

مشکلات جنسی در مردان :

 

1) مشکلات آلت تناسلی در مردان:

درد آلت یا زخم شدن پوست آن ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های خود آلت یا بیماری‌های دستگاه ادراری باشد. اکثر این حالات دردناک، نتیجه آسیب‌های خفیفی مثل کبودشدگی یا خراشیدگی (مثلاً موقع فعالیت‌هایی مثل ورزش)است. علت دیگر این مشکلات عفونت‌ها هستند که برخی از آنها از راه آمیزش منتقل می‌شوند. برای پیشگیری از این مشکلات به ویژه در افراد ختنه نشده، بهداشت مناسب ناحیه تناسلی ضروری است:

 

طرز استفاده از نمودارها:

پس از دادن جواب به سئوال مورد نظر(بله یا خیر) میبایست به قسمتهای«پرسش» و «اقدام» توجه کنید.اگر قسمت «پرسش» پر بود بدین معنی استکه باید به پرسش دیگری جواب دهید تا تشخیص صورت گیرد و اگر قسمت «اقدام» پر بود به جدول پایین مراجعه میکنید و اقدام مورد نظر را انجام میدهید.

 

عفونتهای آمیزشی در مردان:

عفونت‌هایی که در طی مقاربت (مهبلی، مقعدی یا دهانی) از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند، به عفونت‌های آمیزشی معروف هستند. هر چند که این عفونت‌ها، هم مردان و هم زنان را مبتلا می‌کنند، ولی علایم آنها با یکدیگر متفاوت است (به مبحث «عفونت‌های آمیزشی در زنان» ‌مراجعه کنید). همچنین علایم، فرد بسته به نوع تماس جنسی هم متفاوت است، برای مثال در مردان همجنس‌باز، علایم درگیری راست روده اغلب شایع‌تر است. برخی از عفونت‌ها، حتی اگر علایم کمی هم داشته باشند، ممکن است خطرناک باشند و در صورت درمان نشدن باعث ایجاد آسیب‌های دایمی شوند. در صورتی که فکر می‌کنید شما یا همسرتان مبتلا به عفونت آمیزشی هستید، باید به پزشک یا به درمانگاه عفونت‌های آمیزشی مراجعه کنید تا با حفظ کامل رازداری، درمان شوید. ابتلا به چند نوع عفونت آمیزشی به طور همزمان شایع است. تا زمانی که پزشک تأیید کند که عفونت کاملاً برطرف شده است باید از هرگونه رابطه جنسی بپرهیزید. خطر ابتلا به عفونت آمیزشی با استفاده از رفتارهای جنسی سالـم کـاهش پیـدا می‌‌کند: 

تعریف نهفتگی:فاصله زمانی تماس با عامل بیماری و شروع علایم

 

نام عفونت:تبخال تناسلی

دوره مخفی بودن(نهفتگی):4 الی 7 روز

علایم در مردان:زخم یا خارش آلت و بعضا رانهاست.سپس تعدادی تاول کوچک و دردناک ظاهر میشود.با پاره شدن تاولها، زخمهایی ایجاد میشوئ که پس از 10 الی 14 روز بهبود پیدا میکنند.بعضی اشخاص ممکن است در طی حملات، تب هم داشته باشند.این بیماری معمولا عود میکند

.تشخیص و درمان:تشخیص معمولا بر اساس ظاهر پوست آلت داده میشود.داروهای ضد ویروس خوراکی، چنانچه در اوایل حملات مصرف شوند، باعث کوتاه شدن مدت آنها میشود، اما ویروس را ریشه کن نمیکند.تبخال تناسلی هنگام وجود زخم، بیشتر از مواقع دیگر مسری است، اما در برخی موارد،بعد از بهبود زخم هم باعث انتقال عفونت میشود.

 

نام عفونت:زگیل تناسلی

دوره مخفی بودن(نهفتگی):1 الی 20 ماه

علایم در مردان:به صورت توده های گوشتی و صورتی رنگ بر روی آلت و در برخی موارد اطراف مقعد ظاهر می شود.

تشخیص و درمان:با جراحی یا داروهای موضعی درمان می شوند.گاهی اوقات علی رغم درمان، ممکن است عود کند.

 

نام عفونت:سوزاک 

 دوره مخفی بودن(نهفتگی):2 الی 10 روز      

 علایم در مردان:درد یا سوزش موقع ادرار و در برخی موارد خروج ترشحاتی از آلت

تشخیص و درمان:پزشک از ترشحات مجرای خروج ادرار و یا راست روده نمونه برداری می کند.درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود



 
بخش اول 2(پنج شنبه 87 خرداد 2 ساعت 2:6 عصر )

به صورت یک توده کیستیک.. دوکی شکل در کشاله ران یا قسمت فوقانی کیسه بیضه ظاهر میگردد. سونو گرافی به تشخیص کمک میکند. اگر هیدروسل در مرد جوانی بدون علت مشخصی بروز کند.. بایستی جهت رد سرطان یا عفونت بیضه و اپیدیم دقیقا با سونو گرافی بررسی شود. عوارض: شامل فشار روی عروق تغذیه کننده بیضه( که منجر به آتروفی بیضه میشود) و خونریزی بع داخل کیسه ) بدنبال ضربه ) هست... علل هیدروسل:به فاصله کوتاهی پس از ضربه- رادوتراپی- عفونت اپیدیدیم.. ارکیت بیضه... سرطان بیضه..


پیچ‌خوردگی‌ بیضه‌ testicle torsion
پیچ خوردن ضمائم بیضه و اپیدیدیم:
نوع پایه دار این ضمائم ممکن است بطور خودبخودی دچار پیچش شود که منجر به بروز واکنش التهابی .. میشود. این پدیده معمولا در پسر بچه های زیر 16 سال دیده میشود. درد بیضه اولین علامت است که پس از آن توده کوچک و حساس در قطب فوقانی بیضه یا اپیدیدیم لمس میشود.اون علامت خیلی اختصاصی هست.. بویژه اگر با کشیدن پوست روی آن توده آبی رنگ دیده شود. در معاینات بعدی تمام بیضه متورم و حساس است( که در این مرحله افتراق آن از پیچ خوردن طناب اسپرماتیک مطرح میشود). ودر صورت هر گونه شکی به پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک باید بلافاصله عمل جراحی صورت گیرد...زیرا در مورد پیچ خوردن طناب اسپرماتیک.. زمان عامل مهم و بحرانی هست. معمولا درد و تورم کیسه بیضه در عرض 7-5 روز رفع میشود.


منبع: سایت ایران سلامت-دکتر حمید سجاد



 
بخش اول 1(پنج شنبه 87 خرداد 2 ساعت 2:6 عصر )

بخش اول

بیضه وبیماری های آن:

 

کوچک بودن و چروکیدگی کیسه بیضه( منظور, از بدو تولد است(
معمولا همراه با بیضه پائین نیامده دیده میشود

کیسه بیضه دوقسمتی:
معمولا همراه با هیپوسپادیاس و یا با دوجنسی ها دیده میشود

(سوراخ مجرا در جای غیر عادی آلت مردانه(hypospadias) )
تعریف دوجنسی های کاذب و واقعی:

ادمedem)) بی دلیل کیسه بیضه:
معمولا در کودکان دیده میشودو ممکن است ناحیه لگن و ران راهم گرفته باشد. علت مشخصی ندارد و معمولا" تظاهری از یک واکنش دیده میشود, و شامل تمام ناحیه کیسه بیضه,قسمت های دیگر تناسلی و یا حساسیتی باشد. داروهای ضد حساسیت موثر است

فقدان مادرزادی یک یا هر دو بیضه:
نادر است.مردانی که قبل از بلوغ, فقدان اولیه بیضه دارند یا بدنبال ضایعه مغزی دچار کم کاری غدد جنسی تناسلی شده اند... به علت تاخیر در بسته شدن اپی فیز ها بلند قد بوده و اندامهای بلند تری دارند, بیضه ها کوچکند و فقدان صفات ثانویه جنسی و کاهش خفیف میل جنسی مشاهده می شود. این بیماران عقیم بوده وجثه زنانه و مقداری تجمع چربی دارند. نقص اولیه غدد جنسی با کوررنگی و کند ذهنی همراه است. در هر حال بوسیله تستوسترون عضلانی با دوز 200 میلی گرم در ماه یا ترکیبات مشابه خوراکی روزانه درمان می شوند.

چند بیضه ای بودن:
در تاریخ طب دنیا کمتر از 100 مورد گزارش شده است

نبودن بیضه در کیسه بیضه:
از هر 100 نوزاد 4 تا با این حالت بدنیا می ایند. در بالغین, از هر 1000 نفر 8 نفر دچار هستند.در یک و یا حتی هر دو کیسه بیضه.. بیضه ها وجود ندارند. اگه دوطرفه باشد.. ممکن است بیمار با ناباروری مراجعه کند.در تشخیص افتراقی این مسئله, حالتی هست که نام آن (بیضه پائین نیامده فیزیولوژیک)است. یعنی در هوای سرد و یا در حالات هیجانی و یا فعالیت فیزیکی بیضه ها در کیسه بیضه لکس نمیشوند..که نسبتا هم شایع است و نیاز به درمان هم ندارد

عدم‌ نزول‌ بیضه testes undescended
توده کیستیک بدون درد حاوی اسپرم بنام (اسپرماتوسل):
یک توده کیستیک بدون درد حاوی اسپرم است و درست در بالا و پشت بیضه و جدار آن قرار دارد. قطر آن کمتر از 1 سانتی متر است و گاهی بسیار بزرگ شده و با هیدروسل اشتباه می شود. در معاینه بصورت یک توده کیستیک قابل حرکت در بالای بیضه که نور را از خود عبور میدهد.. ظاهر میشود. در تشخیص افتراقی آن هیدروسل و سرطان غلاف پوشاننده طناب اسپرماتیک( نظیر مزوتلیوما و فیبروما) مطرح می شود. اسپرماتوسل نیازی به هیچ درمانی ندارد... مگر آنکه آنقدر بزرگ باشد
که بیمار را اذیت کند.

 واریکوسل:
حدود 10% مردان جوان را مبتلا میکند.زمینه اکتسابی نداردو مادرزادی و ژنتیکی است. بیشتر در سمت چپ دیده میشود.در مردانی که از نظر جنسی فعال هستند ممکن است دردناک شود.بروز ناگهانی واریکوسل در یک مرد مسن نشانه سرطان کلیه است.
واریکوسل در معاینه یک مرد ایستاده, به شکل توده ای متشکل از ورید های متسع و پیچ در پیچ در بالا وپشت بیضه لمس می شود و ممکن است به ناحیه حلقه اینگواینال خارجی گسترش یابد و در لمس حساس باشد. میزان اتساع ورید ها با بعضی مانور ها افزایش یافته ( مثل گرفتن بینی و نفس نکشیدن) و در حالت خوابیده از بین می رود. در 75-65% مبتلایان مشکلات اسپرم دیده میشودکه با انجام عمل جراحی رفع میشود. بعضی ها درد مزمن بیضه دارند ممکن است بیضه بند مفید باشد
.

هیدروسل:
در پسران جوان مبتلا سابقه توده ای کیستیک که در صبح کوچک و در شب بزرگتر و سفتتر میشود وجود دارد. هیدورسل درد ندارد مگر آنکه با عفونت حاد اپیدیدیم همراه باشد.. تشخیص با کشف توده کیستیک گرد فاقد حساسیت در داخل کیسه بیضه داده میشود.. که نور را از خود عبور میدهد.. اگر داخل طناب اسپرماتیک( مجرای عبور اسپرم) محصور باشد...

 
اختلالات و بیماری های جنسی 1(پنج شنبه 87 خرداد 2 ساعت 1:58 عصر )

 

مقدمه:

بیماریهای جنسی یا STDsچیست؟

بیماریهای جنسی یا STDs عبارتند از بیماری مقاربتی که از شخصی به شخص دیگر در طی تماس دستگاه ژنیتال یک پارتنر با ژنیتال -مقعد- دهان یا حلق پارتنر دیگر صورت میپذیرد.STD ممکن است توسط ویروس، باکتری یا انگل نیز منتقل شود. این میکروارگانیسم ها می توانند داخل بدن شده و پوست ، مخاط، واژن، رکتوم، حالب، سرویکس، چشم و دهان و حلق را گرفتار کند. وجود هر گونه ترشح  غیر عادی و بدبو، خارش، سوزش، دیزوری، دیس پارونیا، زخم در نواحی تناسلی، نشانه احتمالی وجود عفونت است. در چنین مواردی فرد باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد.
• 
STD در خانمها، تمایل به شدت بیشتری از آقایان دارد.
• ممکن است
STD ها باعث سرطان سرویکس شود.
• 
STD  می تواند از مادر به بچه، قبل، در طی حاملگی یا بلافاصله بعد از زایمان باشد .
• محققین بر این باورند که داشتن
STD ( به غیر از ایدز) شانس ابتلا به ایدز را می افزاید.
حداقل دانستن 5کلید اساسی در رابطه با
STD در آمریکا وجود دارد:
• 
STD، بر روی خانمها و آقایان در هر سطح اقتصادی و تحصیلی وجود دارد و بیشتر در بین دختران Teenager و زیر 25 سال دیده می شود. تقریبا دو سوم همه STD در جمعیت جوان زیر 25 سال اتفاق می افتد
• وقوع 
STD بالا رونده است به دلیل اینکه در چندین قرن گذشته از نظر جنسی افراد زودتر فعال شده و ازدواج دیرتر صورت می گیرد و بعلاوه طلاق بیشتر شده است.
• در بیشتر موارد
STD علامتی ندارد ( مخصوصا در خانمها) و زمانی که علائم پیشرفت می کند در واقع پارنتر هم درگیر می باشد بنابراین پزشکان برای افرادی که چند شریک جنسی دارند تستهایی برای غربالگری و تشخیص بیماری می دهند.
• در خانمها خطرات بیشتری از عفونت
STI نسبت به آقایان وجود دارد و در واقع بیماری در حالت بدون علامت، پیشرفت و بیماری پیشرفته تر می شودو ایجاد عوارض بیشتری در خانمها می نماید که بعضی از این عفونتها قبل و در حین حاملگی و یا بلافاصله بعد از زایمان منتقل می شود که بعضی از این عفونتها در بچه به آسانی درمان می شود ولی بعضی از این عفونتها باعث عوارض (disability) و حتی مرگ بچه می شود.
• وقتی بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود به آسانی درمان می شود و در بعضی از
STD ها بیماریهای  STD ، شانس ابتلا به ایدز را می افزاید. چطور می توانیم از بیماریهای آمیزشی پیشگیری کنیم؟
• کاهش خطر ابتلا به
STD، ازراههای زیر امکان دارد:
• داشتن یک رابطه جنسی با شخص غیر عفونی
• استفاده صحیح و مداوم از کاندوم در آقایان
• استفاده از سرنگهای تمیز برای تزریق
• پیشگیری و کنترل بیماریهای
STD، برای کاستن خطر ابتلا به عفونت HIV و کاهش خط ابتلا به STD
• به تاخیر انداختن اولین رابطه جنسی تا حد ممکن افراد جوانتر زمانی که برای اولین بار
sex دارند به مراتب استعداد بیشتری برای ابتلا به STD دارند.
شخصی که از نظر جنسی فعال   است بایستی:
• کنترل مرتب برای بیماری
STD، حتی در صورت عدم وجود علائم و مخصوصا در صورت داشتن روابط جنیس با پارتنر جدید.
• دانستن علائم
STD و در وصورت دیدن کوچکترین علائم، به واحدهای درمانی مراجعه کند.
• اجتناب از داشتن روابط جنسی در زمان قاعدگی، که خانمهای مبتلا به
HIV بیشتر عفونی شده و افراد غیر عفونی HIV، بیشتر مستعد گرفتن عفونت در طی این زمان می شوند.
• اجتناب از تماسهای مقعد، و در صورتی که این عمل انجام می شود، استعمال کاندوم در مرد.
• اجتناب از دوش واژینال، به دلیل اینکه بعضی از باکترینها وارد واژن شده و احتمال خطر
STD را بیشتر می کند .
مرکز مشاوره بهداشت باروری هر روز از ساعت 12-9 بجز ایام تعطیل با حضور کارشناسان و پزشکان مجرب خدمات زیر را ارایه می نماید
مشاوره دوران بلوغ و نوجوانی ،
مشاوره قبل ازازدواج ،
مشاوره قبل از بارداری ،
مشاوره مراقبتهایدوران بارداری ، زایمان و پس از زایمان ،
مشاوره تنظیم خانواده ،
مشاوره تغذ یه
مشاوره بیماریها ی مقاربتی ،
مشاوره نازایی ،
مشاوره بهداشت روان زنان ،
مشاوره دوران یائسگی
مشاوره سرطانهای زنان



<      1   2      
 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 6  بازدید

بازدیدهای دیروز:1  بازدید

مجموع بازدیدها: 5806  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «